Dette indlæg er udarbejdet i samarbejde med den virksomhed der linkes til. Indlægget er derfor betalt - det samme gælder links.

Vi lever i en tid, som rent markedsføringsmæssigt ikke længere er domineret af avisreklamer, bannere og radiospots. Den klassiske markedsføring er ikke længere ligeså attraktiv for virksomheder, da priserne ikke altid afspejler den egentlige effekt og giver ikke nødvendigvis det ønskede afkast. Det kan ydermere også være svært at måle effekten ved at have købt en bannerplads bag på den lokale bybus, hvorimod digital markedsføring herunder blandt andet Facebook annoncering er noget mere målbart, samt mere omkostningseffektivt.

Hvis du endnu ikke har fordybet dig i mulighederne med Facebook annoncering, så vil jeg anbefale dig at læse en guide til Facebook annoncering, da dette hurtigt kan give dig et godt indblik i de mange spændende muligheder som denne annonceringstype byder på.

Facebook annoncering og generelt annoncering på platforme som Facebook, Instagram klassificere vi som push marketing, da vi skubber produktet til kunden gennem annoncering og altså modsat Google, hvor man typisk er synlig når kunden efterspørger noget. Dog kan Google være en svær nød at knække, da konkurrencen er hård, men også hvis du har et nyt brand, hvor der endnu ikke er nogen efterspørgsel. I et sådan tilfælde, så vil Facebook være det rette medie til at skabe opmærksomhed omkring dit produkt, især da du kan målrette din annoncering meget præcist.

Målret som du ønsker

Det er nok næppe nogen hemmelighed, at Facebook ved meget om vores interesser og færden, da vi gennem Facebook giver udtryk for mange af de ting som interesserer os. Selvom dette godt kan virke skræmmende, så er det faktisk meget belejligt, at du som forbruger, ikke modtager annoncer for hesteprodukter, hvis du ikke har den fjerneste interesse i ridning eller heller ej ejer en hest.

Denne dybe indsigt fra Facebook kommer dig til gode når du skal målrette dine annoncer på Facebook, da du kan målrette helt ned til f.eks. en målgruppe bestående af:

  • Personer der har fødselsdag i dag
  • Personer som for nyligt er blevet gift
  • Personer som har været i nærheden af X.
  • Personer som har en specifik uddannelse.
  • Personer som har børn i alderen 1-2 år.
  • Osv.

Mulighederne for at ramme lige præcis din målgruppe er altså super god, ydermere har du også hele tiden hånd i hanke med hvor mange penge du spenderer, således at du hurtigt kan vurdere om du opnår den ønskede ROI (Return of investment).